Chelsea menerima kunjungan Manchester City pada Ahad di Stamford Bridge ketika saingan Liga Perdana Inggeris menjanjikan permulaan yang cukup hangat.

City mengatasi Chelsea 4-2 dalam aksi pramusim di Stadium Ohio beberapa minggu yang lalu namun kedua-dua pasukan kini kelihatan berbeza dengan kehadiran semula pemain-pemain utama berikutan musim panas yang penuh dengan perlawanan antarabangsa.

Enzo Maresca sebelum ini merupakan penolong jurulatih Pep Guardiola di Manchester City, dengan kedua-dua individu itu saling menghormati antara satu sama lain.

Atas kertas, juara bertahan City kelihatan pilihan utama ketika Chelsea masih lagi bergelut untuk membentuk asas pasukan sejak melepaskan khidmat Mauricio Pochettino.

Ia kelihatan perlawanan bakal memihak Man City. Erling Haaland kelihatan dahaga jaringan dan kualiti City sukar untuk memberikan ruang kepada Chelsea mencuri peluang.

Bagaimanapun, ia adalah waktu terbaik untuk bertemu City susulan rata-rata bintang mereka baru sahaja menyertai pasukan, namun kualiti mereka dijangka terbukti dalam kelas tersendiri. Chelsea 1-3 Manchester City.

Chelsea dan Manchester City telah bertemu antara satu sama lain dalam 50 perlawanan dalam Liga Perdana. Daripada 50 perlawanan ini, Chelsea telah memenangi 27 perlawanan manakala Manchester City telah memenangi 16 perlawanan. 7 perlawanan berakhir dengan keputusan seri.