Kapten Liverpool, Virgil van Dijk optimis prestasi terbaiknya kembali menjelang pertembungan pasukannya dengan juara Liga Perdana Inggeris, Manchester City pada esok.

Reputasi Van Dijk sebagai salah seorang bek tengah elit dunia jadi perhatian sejak kecederaan lutut pada Oktober 2020 mengetepikan dia selama sembilan bulan dan kempen musim lalu terus menambah kritikan.

Pemain Belanda itu yang mengambil alih tugas kapten daripada Jordan Henderson pada musim panas, tidak berundur daripada fakta dia berada di bawah prestasi terbaiknya ketika Liverpool menduduki tempat kelima musim lalu, tetapi dia percaya terdapat peningkatan dalam prestasinya.

“Tahun lalu menyaksikan pasang surut, permainan yang bagus dan permainan yang kurang bagus,” kata kapten Belanda itu.

“Saya berpegang pada standard yang sangat tinggi dan saya masih begitu. Itulah yang saya cipta dan saya menikmatinya. Jika itu tidak berlaku maka ada sesuatu yang tidak betul.

“Tetapi saya rasa saya berada dalam masa yang baik dari segi fizikal dan mental dan saya rasa saya penting.

“Bagi saya perkara yang paling penting ialah perasaan saya, perasaan rakan sepasukan tentang saya dan terutamanya pengurus. Semua bunyi daripada luar, sama ada ia sangat baik atau sangat buruk anda tidak boleh berbuat apa-apa dengannya.

"Saya mahu terus meningkat dan saya pasti rasa saya melakukannya."

Pengkritik terbesar Van Dijk berada di tanah airnya, dengan orang-orang seperti Marco van Basten dan Ruud Gullit antara yang paling lantang.

Dia telah menepisnya pada masa lalu dan terus berbuat demikian, dengan prestasinya kelihatan memuncak menjelang lawatan Sabtu untuk menentang pendahulu City.