Mohamed Salah memanaskan badan menjelang aksi suku akhir Piala FA menentang Manchester United pada Ahad dengan jaringan pecah rekod ketika Liverpool membelasah Sparta Prague 6-1 dalam aksi Liga Europa di Anfield.

Skuad kendalian Jurgen Klopp sudah hampir dijamin tempat suku akhir selepas kemenangan 5-1 pada perlawanan pertama tetapi empat gol dalam tempoh 13 minit pertama memulakan aksi cemerlang mereka.

Mereka menjadi pasukan kedua dalam sejarah pertandingan utama UEFA yang menjaringkan empat gol dalam tempoh 14 minit pertama, selepas Chelsea menentang Jeunesse Hautcharage dalam Piala Winners’ Cup pada 1971-72, tetapi Salah adalah salah seorang yang menetapkan piawaian rekod tersebut.

Pemain antarabangsa Mesir itu, bermain 90 minit pertamanya sejak Hari Tahun Baru -- disebabkan Piala Negara-Negara Afrika dan kecederaan hamstring yang dialaminya semasa kejohanan itu -- menjaringkan gol ketiga dan yang ke-20 musim ini.

Ia adalah musim ketujuh berturut-turut dia mencapai bilangan tersebut dan kali pertama mana-mana pemain Liverpool dalam sejarah 132 tahun mereka mencapai kejayaan sedemikian.

Darwin Nunez, Bobby Clark, dua gol daripada Cokdy Gakpo serta Dominik Szoboszlai turut mencetak nama selaku penjaring The Reds.