'Ia mungkin perkara terbesar yang pernah saya terlibat, dalam hidup saya,' kata Michail Antonio, yang percaya dirinya bermain bola sepak terbaiknya apabila tedapat tekanan yang berterusan, serta tidak takut untuk mengakui perlawanan akhir Liga Conference Eropah 2023 akan menjadi kemuncak dalam kerjayanya sehingga kini.

Pemain berusia 33 tahun itu adalah penjaring terbanyak sepanjang masa West Ham United dalam bola sepak Eropah dengan sembilan gol menjelang pertembungan 7 Jun dengan Fiorentina.

Kesemua jaringan Antonio telah memperoleh kemenangan apabila The Irons memenangi 13 daripada 14 perlawanan mereka, termasuk perlawanan kelayakan, untuk mara ke final di Prague, dan pemain itu tidak sabar untuk menambah jumlahnya dalam satu lagi kemenangan, kali ini ke atas kelab Serie A Itali.

Sekiranya dia menjaringkan gol dua kali, dia juga boleh menamatkan saingan sebagai penjaring terbanyak kejohanan, kerana dia mara ke final ketinggalan satu di belakang Arthur Cabral dari Fiorentina dan Zeki Amdouni dari FC Basel.

“Menjaringkan gol sentiasa menjadi matlamat [bagi saya]; sebagai penyerang, anda sentiasa bertujuan untuk menjaringkan gol,” katanya.

“Tetapi saya hanya mahu menjadi sebahagian daripadanya, saya sentiasa mahu menyumbang dalam apa cara yang saya boleh melalui sama ada gol atau bantuan, tetapi jelas sekali, [menjaringkan] gol adalah misi utama bagi saya, dan itu satu perkara yang pasti saya mahu capai.

“Dan jelas sekali, daripada segi gol setakat ini, saya hanya ketinggalan satu di belakang pendahulu, jadi saya akan memburu rekod penjaring gol terbanyak itu.”