Keterbukaan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) untuk disiasat berikutan dakwaan yang dinyatakan dalam surat layang disambut baik kebanyakan pihak, namun ia diharapkan bukan dinilai oleh individu berpengaruh dalam badan induk itu.

Pensyarah Kanan Fakulti sains Sukan dan Rekreasi UiTAM Shah Alam, Sadek Mustafa, berkata perkara itu penting bagi mengelak keraguan terhadap hasil siasatan kelak.

Sementara itu, mengulas mengenai kenyataan Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin, berhubung Setiausaha Agung, Datuk Noor Azman Rahman, akan dipantau oleh tiga ahli jawatan tertinggi badan induk, ini reaksi Sadek.

"Saya rasa tidak sesuai (pelantikan tiga pemantau) sebab dia ada peranan dekat FAM.

"Kita berharap suara berkecuali yang boleh memberi keseimbangan terhadap siasat dalaman. Jadi masyarakat akan percaya supaya tidak timbul spekulasi seterusnya.

"Audit daripada pihak profesional juga akan memberi impak yang bagus kepada FAM terutama daripada segi kewangan," katanya di Nadi Arena sebentar tadi.

Semalam, Hamidin mengesahkan Timbalan Presiden FAM, Datuk Sivasundram dan Datuk Wira Yusoff Mahadi, serta naib presiden, Datuk Seri Rosmadi Ismail, dilantik untuk menggilap Noor Azman demi penambahbaikan urus tadbir badan induk itu.

"Tadbir urus yang cemerlang, telus dan baik sepatutnya ada dalam individu tersebut.

"Kenapa sekarang baru nak digilap, agak terlambat dan ia tidak harus berlaku pada ketika isu surat layang timbul," katanya.