Shakhtar Donetsk menuntut ganti rugi sebanyak €50 juta (RM225.9j) daripada Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) atas bayaran perpindahan berikutan pencerobohan Russia ke atas Ukraine.

Badan induk bola sepak itu sebelum ini memutuskan bahawa pemain asing Liga Perdana Ukraine boleh menangguhkan kontrak atau mencari kelab baru di negara lain ketika peperangan tersebut.

Ketua Eksekutif Shakhtar, Sergei Palkin. menjelaskan ejen-ejen sebaliknya mengaut keuntungan daripada situasi itu apabila tetap akan menikmati bayaran sekiranya perjanjian itu tercapai berbanding kelab Liga Perdana Ukraine.

Kelab itu telah pun membuat rayuan kepada Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS).

"Kami terpaksa melakukan ini berikutan keputusan FIFA yang sangat tidak adil," kata Palkin kepada BBC Sport.

“Akibatnya, kami akan terus kehilangan pendapatan lumayan hasil biarpun perjanjian disempurnakan.



“Kami juga ingin menekankan bahawa memandangkan situasi yang dihadapi kelab Ukraine terhadap peperangan ini, kelab-kelab ini tidak begitu dihormati FIFA.

"FIFA dilihat tidak melindungi kelab dan tidak berunding dengan kami untuk mencari jalan penyelesaian -- mereka seolah-olah mengabaikan keadaan berbahaya yang dihadapi kelab Ukraine sejak awal peperangan."

Keputusan FIFA pada 21 Jun lalu membenarkan Shakhtar dan kelab Ukraine yang lain hingga 30 Jun untuk memuktamadkan penjualan sebelum pemain asing menggantung kontrak yang berat sebelah itu.