Tiga hari selepas menyaksikan permulaan sempurna musim berakhir dengan keputusan seri dalam LaLiga, Real Madrid menewaskan Shakhtar Donetsk 2-1 dalam Liga Juara-Juara untuk menguasai sepenuhnya Kumpulan F.

Rodrygo dan Vinícius Júnior masing-masing menjaringkan gol pada separuh masa pertama ketika juara bertahan itu melakar kemenangan ketiga berturut-turut dalam pertandingan Eropah.

Keputusan di Stadium Santiago Bernabéu memberikan Madrid kelebihan lima mata ke atas Shakhtar, yang memulakan perlawanan dengan 11 pemain Ukraine.

Dalam perlawanan kumpulan lain, Leipzig menewaskan Celtic tanpa kemenangan 3-1 di tempat sendiri untuk kekal di tempat ketiga, satu mata di belakang Shakhtar.

Ia merupakan kemenangan ketujuh berturut-turut Madrid peringkat kumpulan dalam Liga Juara-Juara.

Keputusan seri 1-1 Madrid di tempat sendiri menentang Osasuna Ahad lalu adalah kali pertama mereka tercicir mata musim ini selepas sembilan kemenangan berturut-turut dalam semua pertandingan.

Tuan rumah mendominasi sejak awal Rabu dan menamatkan dengan 35 percubaan, dengan 13 daripadanya tepat sasaran.

Madrid telah kempen tirai UCL dengan kemenangan 3-0 di Celtic dan kemenangan 2-0 menentang Leipzig. Shakhtar telah menang 4-1 di Leipzig dan seri 1-1 dengan Celtic di tempat sendiri.