Kemaraan Argentina ke separuh akhir Piala Dunia Qatar menyebabkan Lionel Messi berkata semangat Diego Maradona 'mendorong mereka untuk berjaya'.

Argentina tidak pernah memenangi kejohanan itu sejak Maradona menginspirasikan kejayaan kedua mereka pada 1986, dan ini adalah pusingan akhir pertama sejak kematiannya dua tahun lalu.

Kapten Albiceleste, Messi, telah lama dibandingkan dengan seorang lagi legenda Argentina, dengan persembahannya di Qatar menggalak peluang mereka mengejar gelaran ketiga.

Messi memberikan bantuan jaringan kepada Nahuel Molina menentang Belanda dalam aksi suku akhir, kemudian menggandakan pendahuluan pasukannya menerusi sepakan penalti.

Tetapi Argentina diberi tentangan apabila dua gol dramatik Wout Weghorst mengheret perlawanan ke penentuan penalti.

Emiliano Martinez menafikan dua penalti, membolehkan Argentina menyerlah sebelum meraikan di atas padang di hadapan peminat mereka -- dengan Maradona ternyata berada dalam fikiran mereka.

"Kami meninggalkannya di atas padang dengan untuk Argentina," kata Messi. “Kami menikmati saat itu di sini dan di Argentina.

“Penyokong yang hadir memberikan semangat, kami berjaya mara ke separuh akhir.

"Sekarang kami mempunyai beban di bahu kami, dan kami telah mengatakan dari awal: semangat Maradona sentiasa membantu kami."

Messi tahu betapa hampir Argentina tersingkir, walaupun dia tidak berasakan perlawanan itu sepatutnya diheret ke masa tambahan kerana gol kedua Weghorst datang daripada sepakan percuma pada minit ke-101 yang penuh kontroversi.

“Terdapat banyak kekecewaan apabila mereka menyamakan kedudukan, yang sangat tidak adil,” kata Messi. “Ia datang daripada bola mati yang tidak seharusnya diberikan.

"Saya tidak mahu bercakap mengenai pengadil, anda boleh dihukum jika melakukannya. Dia tidak mencapai standard dan dia bersikap keras terhadap kami."