Lionel Messi 'boleh bermain sehingga dia berumur 50 tahun', menurut legenda Brazil, Ronaldinho.

Argentina boleh menjulang Piala Dunia ketiga mereka malam ini, apabila mereka menentang penyandang juara, Perancis di Stadium Lusail dalam perlawanan yang dinanti-nantikan yang akan menobatkan pemenang kejohanan itu.

Pada usia 35 tahun, Messi telah memainkan peranan penting untuk Argentina di Qatar ketika dia mencari mahkota Piala Dunia pertama, menjaringkan lima gol untuk menjadi penjaring gol terbanyak La Albiceleste dalam pertandingan itu, mengatasi Gabriel Batistuta.

Messi boleh menamatkan kariernya yang menakjubkan menentang Perancis, yang ingin mencipta sejarah sendiri sebagai negara pertama mengekalkan Piala Dunia sejak Brazil pada 1962.

Ronaldinho, yang merupakan sebahagian daripada pasukan Selecao yang memenangi Piala Dunia 2002 dan seperti Messi adalah bekas bintang Barcelona, tidak terkejut bahawa penyerang itu masih beraksi pada tahap tertinggi pada usianya.

Ketika ditanya sama ada dia menjangkakan untuk melihat Messi bermain pada standard tinggi ini di Qatar, Ronaldinho memberitahu L'Equipe, "Bagi Messi, tahap ini adalah normal, bukankah begitu?

“Dia telah menjadi yang terbaik dunia selama bertahun-tahun.

“Ia adalah Piala Dunia terakhirnya, tetapi saya pasti dia akan kembali dan melakukan apa sahaja untuk memenanginya.

"Bagi saya, dia boleh bermain sehingga umur 50 tahun kerana dia mempunyai lebih banyak kualiti daripada pemain lain."