Jamie Carragher percaya ia adalah langkah terbaik buat semua pihak sekiranya Roberto Firmino meninggalkan Liverpool di penghujung musim ini.

Sky Germany melaporkan penyerang Brazil yang sudah lama berkhidmat itu telah memutuskan untuk angkat kaki sebaik kontraknya tamat pada 30 Jun depan.

Pemain berusia 31 tahun itu antara tonggak popular di Anfield selepas menyumbangkan 107 gol dan menghasilkan 70 bantuan jaringan dalam 353 penampilan buat The Reds sejak dipancing daripada Hoffenheim pada 2015.

Firmino telah membantu Liverpool menambah trofi di kabinet mereka sepanjang berada di Merseyside dengan menjulang Liga Juara-Juara (UCL), Liga Perdana Inggeris (EPL), Piala FA, Piala Liga Inggeris (EFL), Piala Dunia Kelab dan Piala Super UEFA.

Bergabung di samping Mohamed Salah dan Sadio Mane untuk membentuk trio serangan berbisa, keupayaan Firmino mencipta dan menjaringkan gol membolehkan pasukan kendalian Jurgen Klopp itu menjadi pasukan yang digeruni.



Musim lalu dia bergelut dengan kecederaan termasuk dalam kempen ini, lantas bekas pertahanan Liverpool, Carragher, berpendapat sudah tiba masanya untuk pemain itu menulis babak baru dalam kariernya.

“Jika laporan mengenai Firmino pergi di penghujung musim adalah benar, saya fikir ia adalah yang terbaik untuk semua pihak,” tulis Carragher di Twitter.

"Dia merupakan pemain Liverpool yang hebat dan akan dikenang kerana menjadi sebahagian daripada trio serangan terbaik yang pernah kami saksikan."