Robbie Keane telah mempersoalkan mengapa mana-mana pemain akan meninggalkan Liverpool menyertai Bayern Munich di tengah-tengah spekulasi bahawa Sadio Mane mungkin dalam perjalanan ke juara Jerman itu.

Bayern dilaporkan mempunyai bidaan kedua sebanyak GBP30 juta, sebahagian daripadanya terdiri daripada alat tambah berkaitan bonus, ditolak oleh Liverpool awal minggu ini.

Mane telah memenangi enam trofi utama sepanjang enam musim di Anfield dan mempunyai 12 bulan lagi untuk mengikat kontraknya.

Bagaimanapun, ketika bercakap semasa bertugas antarabangsa bersama Senegal minggu lalu, pemain berusia 30 tahun itu membayangkan dia terbuka untuk meninggalkan kelab gergasi England itu pada jendela ini.

Tetapi bekas penyerang Liverpool, Keane telah mencadangkan Mane akan membuat langkah ke belakang dalam kariernya jika dia berpindah daripada naib juara Liga Perdana Inggeris (English Premier League) kepada pemenang Bundesliga.

"Sekiranya Mane pergi, ia adalah satu kerugian besar untuk Liverpool," kata Keane.

"Sekiranya khabar angin itu benar dan dia pergi ke Bayern Munich, ia adalah satu tandatangan yang bagus untuk mereka. Nampaknya mereka akan kehilangan [Robert] Lewandowski.

“Saya tidak dapat melihat mengapa anda meninggalkan Liverpool untuk pergi ke Bayern Munich pada masa ini.

“Terutama apabila anda mendapat pengurus seperti Jurgen Klopp dan apa yang mereka lakukan pada masa ini dalam memenangi dua piala, dan boleh memenangi empat daripadanya dengan mudah.

"Saya terkejut dengannya. Jelas sekali dia seorang pemain yang hebat dan terbaik. Saya pasti, ke mana sahaja dia pergi, mana-mana pasukan akan gembira dengannya."

Mane telah menjaringkan 90 gol dalam 196 penampilan Liga Perdana Inggeris untuk Liverpool sejak menyertai dari Southampton pada permulaan kempen 2016-17.

Hanya penyerang Leicester City Jamie Vardy (104), rakan sekerja Liverpool Mohamed Salah (118) dan pemain Tottenham Harry Kane (134) telah menjaringkan lebih banyak dalam tempoh itu.