Penyerang Swansea City, Fernando Llorente, terpaksa melupakan hasrat untuk beraksi dalam perlawanan pembukaan Liga Perdana Inggeris (EPL) menentang Southampton selepas mengalami kecederaan patah tulang bahu.

Llorente ditimpa kemalangan ketika berbasikal semasa bercuti dan dijangka tidak akan sempat pulih sebelum bermulanya aksi di Stadium St. Mary pada 12 Ogos.

Pengurus Swansea, Paul Clement, menjelaskan proses pemulihan buat Llorente kini sedang berjalan dan kemungkinan bakal turut terlepas aksi pertama di gelanggang sendiri menentang Manchester United, seminggu kemudian.

“Llorente sedang menjalani proses pemulihan secara individu dan tidak menyertai sesi latihan. Dia dijangka kembali ke pusat latihan dalam masa 10 hari lagi.

“Saya rasa dia tidak akan dapat beraksi dalam perlawanan pembukaan.

“Apa yang penting, bahunya segera pulih. Kami tidak mahu sehingga melibatkan pembedahan kerana ia boleh menyebabkan enam minggu bertukar kepada enam bulan,” kata Clement.

Llorente berjaya menjaringkan 15 gol pada musim lalu untuk mengekalkan Swansea terus bersaing di pentas EPL, sekaligus dilaporkan menarik minat pengurus Chelsea, Antonio Conte.