Pengendali Swansea City, Paul Clement, mengesahkan pemain tengah, Gylfi Sigurdsson, bakal menyertai Everton, sekaligus menamatkan tempoh tiga tahun di Stadium Liberty.

Sigurdsson menyertai Swansea pada 2014 dari Tottenham Hotspur, namun kapten The Swans, Leon Britton, turut menjangkakan pemain Iceland itu bakal berpindah ke Goodison Park.

Everton sebelum ini dilaporkan berminat mendapatkan khidmat Sigurdsson tetapi Swansea meletakkan harga GBP50 juta (RM283 juta) selepas dia menjaringkan sembilan gol dan membantu pasukan terus bersaing dalam Liga Perdana Inggeris (EPL).

Bagaimanapun, Clement mengesahkan wujud perbincangan di antara pihaknya dan Everton dan perjanjian akan dimeterai dalam masa beberapa hari lagi.

“Perbincangan masih berlangsung dan diharapkan kami meraih berita yang menggembirakan dalam masa beberapa hari,” kata Clement.

“Persetujuan seharusnya menguntungkan kedua-dua belah pihak kerana masing-masing menghadapi musim yang penting.

“Kami mahukan permulaan yang baik buat pasukan dan semua orang sedar bahawa skuad sedang melakukan persiapan untuk menghadapi musim baru,” tambahnya.

Sebelum ini, Ashley Williams berpindah dari Liberty ke Goodison Park ketika saingan liga bakal bermula dalam masa seminggu pada musim panas tahun lalu.