Liverpool merancang untuk membuka sebahagian tempat duduk penyokong di bahagian "upper tier" di Anfield Road apabila mereka berdepan Manchester United pada 17 Disember.

Peningkatan sejumlah £ 80m dilaksanakan untuk meningkatkan kapasiti penonton dari 7,000 hingga 61,000.

Ia ditangguhkan sehingga 2024 selepas Liverpool menukar kontraktor kepada Kumpulan Rayner Rowen berikutan kejatuhan Buckingham Group dalam pentadbiran.

The Reds percaya kira-kira separuh daripada tingkat atas akan dibuka untuk perlawanan United, sementara menunggu kelulusan keselamatan.

"Peringkat atas pendirian baharu akan dibuka sebahagiannya untuk perlawanan akan datang menentang Manchester United pada 17 Disember, dengan beberapa ribu kerusi kemasukan umum dijangka tersedia untuk penyokong.

"Ini tertakluk kepada ujian keadaan kecemasan dalaman yang diuruskan bersama Majlis Bandaraya Liverpool dan acara ujian awam, yang dijangka berlangsung bermula 11 Disember.

"Perkembangan terbaru ini adalah lebih awal daripada yang dijangkakan sebelum ini, berikutan Buckingham Group memasuki pentadbiran pada September, dan merupakan bukti komitmen dan kerja keras semua orang yang berkaitan dengan projek pembinaan yang kompleks dan bercita-cita tinggi ini.

"Masih banyak lagi kerja yang perlu diselesaikan sebelum pendirian itu boleh beroperasi sepenuhnya dan mampu mengalu-alukan 61,000 peminat ke Anfield pada hari perlawanan. " jelasnya.