Xavi yakin Lamine Yamal akan mencapai sesuatu yang hebat selepas pemain remaja itu mencipta sejarah di Barcelona sewaktu diturunkan ketika menentang Real Betis awal pagi tadi.

Yamal dimasukkan sebagai pemain gantian pada lewat perlawanan di Camp Nou itu, di mana Barca menewaskan betis 4-0 untuk kembali berkelebihan 11 mata di tangga teratas LaLiga.

Produk Akademi La Masia itu, pada usia 15 tahun dan 290 hari, menjadi pemain termuda pernah diturunkan Blaugrana sepanjang sejarah Serie A.

Yamal hampir membantu jaringan Ousmane Dembele pada penghujung aksi tetapi pemain sayap itu melepaskan peluang keemasan di depan gawang dan Xavi percaya perancang muda seperti Yamal memiliki bakat untuk diperkembangkan.

Ketua jurulatih Barca itu berkata: "Saya memberitahunya untuk mencuba banyak perkara. Pada usia 15 tahun, dia memiliki bakat dan merupakan seorang pemain yang istimewa.

"Dia mampu untuk menjaringkan gol, mampu untuk melakukan bantuan dan jika anda melihatnya dalam sesi latihan, anda dapat lihat dia boleh menjadi seorang pemain yang amat hebat."

Raphinha menjaringkan satu gol dan melakukan satu bantuan jaringan ketika menewaskan Betis dengan Andreas Christensen dan Robert Lewandowski turut menemui sasaran sambil Guido Rodriguez terjaring gol ke gawang sendiri.

Pemain sayap Brazil itu turut bersetuju dengan sentimen Xavi berkenaan Yamal dengan berkata: "Ketika saya berusia 15 tahun, saya hanya bermain untuk pasukan kejiranan saya.

"Ia amat luar biasa. Ia boleh menjadi lebih luar biasa jika dia dapat menjaringkan satu gol."