Jamie Carragher percaya Gareth Southgate harus kekal bertanggungjawab ke atas England walaupun kalah di final Euro 2024 kepada Sepanyol.

Southgate mengetuai England ke final Kejohanan Eropah buat kali kedua berturut-turut, tetapi mengalami keputusan yang sama dalam kedua-duanya ketika penantian Three Lions untuk gelaran di peringkat antarabangsa berterusan.

Di bawah kendaliannya, England telah mencapai lebih banyak perlawanan akhir kejohanan utama dalam empat percubaan (dua) daripada yang mereka lakukan dalam 23 penampilan pertama mereka di Piala Dunia dan Euro (satu).

Tetapi kekalahan itu menyaksikan Southgate menjadi pengurus pertama dalam sejarah Kejuaraan Eropah yang mengalami kekalahan dalam dua percubaan malah mungkin menjadi perlawanan terakhirnya mengendali Three Lions.


"Saya mahu Gareth Southgate kekal, tetapi saya faham jika dia perlu meninggalkan pasukan. Cuba anda fikirkan mengenai kritikan terhadap dirinya, ia sudah melampaui batas," kata Carragher kepada Sky Sports.

"Siapa yang mahu mengambil jawatan England? Memandangkan anda perlu pergi dan memenangi Piala Dunia atau Euro seterusnya untuk dianggap berjaya.

"Kami bukan negara yang memenangi trofi, kami bukan Brazil. Kami bukan pasukan yang mempunyai sejarah -- ya, kami mahu mengubahnya.

"Tetapi saya tidak dapat melihat ramai pengurus yang sesuai dan berkata 'oh saya ingin tugas ini'.

"Pengurus terbaik bola sepak menguruskan kelab di peringkat Liga Juara-Juara, di situlah mereka mahu," sambung Carragher.

“Bola sepak antarabangsa adalah mengenai pemain, anda tidak boleh pergi membeli pemain untuk negara anda, anda perlu berusaha dengan apa yang anda ada.

“Mungkin pengurus lain boleh mendapat lebih banyak daripada kumpulan ini tetapi anda perlu memenangi kejohanan -- sesuatu yang kami lakukan sekali dalam kira-kira 100 tahun.

"Pengurus terbaik tidak menguruskan di peringkat antarabangsa. Pengurus Sepanyol adalah contoh yang sempurna, kebanyakan orang tidak akan pernah mendengar tentangnya sebelum kejohanan ini.

“Masalah yang dihadapi Southgate ialah orang melihatnya sebagai seorang lelaki tanpa latar belakang untuk berjaya atau memenangi sesuatu.

"Tugas England bukanlah yang muktamad. Pekerjaan teratas adalah dalam Liga Perdana Inggeris -- di situlah tempatnya.

"Southgate cukup mengenali sepak antarabangsa, dia cemerlang dengan media, dia mengenali pemain -- saya tidak pasti siapa pengurus yang dimahukan oleh semua orang untuk mengganti tempatnya."