Walaupun dia melihat masa depan dalam bidang kejurulatihan, Cesc Fabregas telah menolak rancangan segera untuk bersara berikutan penghijrahannya yang disahkan dari Monaco pada hujung minggu.

Pemain berusia 35 tahun itu hanya mampu membuat dua penampilan liga musim lalu, dengan kecederaan buku lali dan hamstring menghalang keupayaannya untuk melihat masa yang berterusan di atas padang.

Berkesan tanpa Fabregas, Monaco menduduki tempat ketiga dalam Ligue 1 di belakang Paris Saint-Germain dan Marseille, menewaskan kedua-duanya dan hanya tewas sekali dalam 12 perlawanan terakhir musim ini selepas Niko Kovac dipecat Disember lalu.

Ditanya mengenai hasratnya untuk menjadi jurulatih, Fabregas menegaskan dia mahu menamatkan karier bermainnya dengan cara yang betul terlebih dahulu.

"Pertama, saya masih mahu bermain. Saya tidak mahu berakhir seperti ini," katanya kepada laman web Ligue 1. "Sudah terlalu buruk setahun untuk berakhir seperti ini. Saya mahu berseronok, untuk menamatkan dengan perasaan yang baik.

"Tiada apa-apa yang diputuskan, saya sedang mendengar. Saya terbuka kepada segala-galanya. Mungkin tahap kelab perlu turun, tetapi ada pasukan yang lebih rendah dalam Liga Juara-Juara. Satu perkara yang jelas. Saya akan pergi ke kelab di mana saya akan bermain, di mana mereka percaya kepada saya."