Harry Kane menegaskan Tottenham harus menjadikan Liga Persidangan Eropah sebagai peluang untuk menamatkan kemarau trofi kelab seandainya mereka layak ke pentas itu pada musim depan.

Spurs menyalakan harapan untuk beraksi di pentas Eropah menerusi kemenangan 1-0 ke atas Crystal Palace, semalam, apabila tandukan Kane dalam separuh masa pertama membantu mereka memanjat ke tangga keenam Liga Perdana Inggeris (EPL).

Brighton -- yang menguasai kedudukan ketujuh -- masih menjadi pilihan untuk kelayakan Liga Europa memandangkan mereka mempunyai tiga perlawanan di dalam tangan dan hanya dua mata di belakang Tottenham.

Penamat dalam kelompok tujuh terbaik akan memastikan mereka sekurang-kurangnya tempat dalam Liga Persidangan Europa sekiranya mencatat kemenangan ke atas Aston Villa hujung minggu ini.

Namun, ada pihak yang mula mempersoalkan kesediaan kelab itu mengenai komitmen mereka dalam untuk bersaing di peringkat ketiga benua berkenaan.

Kapten England tersebut sebaliknya menolak tanggapan itu sekalipun mengenai masa depannya sendiri di London masih tidak menentu.

“Kami mempunyai tiga perlawanan lagi termasuk perlawanan getir menentang Villa minggu ini,” katanya.




“Jelas sekali Brighton mempunyai baki beberapa perlawanan lagi. Jika kami mampu memenangi slot ke Eropah, maka ia merupakan satu hadiah kecil di penghujung musim yang sukar ini.

“Kami akan berjuang ke arah itu dan berjuang dalam tiga perlawanan ini untuk cuba meraih tiga kemenangan.

“Saya gemar beraksi tidak kira dalam apa pun kejohanannya. Itulah yang kami layak terima.

“Anda tidak boleh untuk tidak menghormati mana-mana pertandingan yang disertai.

"Jika kami layak ke Liga Persidangan dan memenanginya, ia berbaloi. Jika kami gagal maka orang ramai mungkin akan mula beranggapan bahawa ia benar-benar sebagai sesuatu yang menyusahkan.

"Tetapi berdasarka kemarau trofi selama 15 tahun kelab ini dan jika kami berjaya melakukannya, ia boleh menjadi peluang untuk mencuba dan menjamin kejuaraan."