Son Heung-Min, ketua pasukan kelab Tottenham baru sahaja menerima anugerah Pemain Terbaik Asia semasa beraksi dengan Korea Selatan di Piala Asia.

Anugerah tersebut diberikan oleh Titan Sports, terbuka kepada pemain bola sepak Asia yang bermain untuk pasukan kebangsaan dan pemain bola sepak dari mana-mana negara yang bermain untuk kelab di benua Asia.

Jadi, Heung-min memenangi anugerah tersebut walaupun bermain untuk kelab Inggeris kerana beliau merupakan pemain bola sepak antarabangsa Asia.

Selepas Sonny, Kim 'Monster' Min-jae berada di tempat kedua, diikuti oleh Cristiano Ronaldo di tempat ketiga yang kini bermain untuk Kelab Al-Nassr di Arab Saudi dalam Liga Pro Saudi.

Untuk rekod, sejak anugerah tersebut diwujudkan pada 2013, hanya dua kali pemain selain Son Heung-min yang memenangi anugerah itu, iaitu Keisuke Honda pada 2013 dan Shinji Okazaki pada 2016.

Manakala rakan sepasukan antarabangsa Son serta penyerang Paris Saint Germain, Lee Kang-In mempunyai peluang tipis untuk anugerah ini, dan menariknya pemain pertahanan Bayern Munich, Min-jae menghentikan rentetan empat kemenangan Heung-min berturut-turut untuk meraih anugerah Pemain Terbaik Korea Selatan pada 2023 menyaksikan Son berada di kedudukan janggal sebagai Pemain Terbaik Asia tetapi hanya pemain kedua terbaik di Korea Selatan.

Lagi video mengenai Piala Asia 2023