Pengurus Arsenal, Mikel Arteta, membentuk pemain seperti Gabriel Martinelli selepas penyerang itu menandatangani perjanjian baharu di kelab berkenaan.

Martinelli bersetuju dengan kontrak jangka panjang baharu yang dilaporkan akan bertahan hingga penghujung musim 2026-27.

Pemain berusia 21 tahun tersebut -- yang menandatangani kontrak dengan Arsenal pada Julai 2019 -- telah memulakan setiap perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim ini apabila meledak tujuh gol buat pendahulu liga itu yang akan menuju ke Everton, malam ini.

Bukayo Saka merupakan seorang lagi pemain muda yang berkembang maju di bawah asuhan Arteta, yang melihat banyak ruang untuk penambahbaikan memandangkan The Gunners berhasrat membina legasi menerusi pemain berbakat sepertinya.

"Ia satu berita baik. Kami mahu mengembangkan segala bakat yang kami ada dalam skuad ini, " katanya dalam sidang media pada Jumaat.




"Sangat seronok apabila dapat melihat mereka gembira dan komited kepada kelab. Dia seorang pemain berpotensi besar yang mempunyai banyak aspek lagi untuk diperbaiki.






"Dia boleh berkembang daripada segi fizikal, mental, bertahan, posisi dan ketekalan."

Ditanya adakah Saka dan William Saliba -- yang menyerlah memperkukuhkan benteng Arsenal selepas dipinjamkan ke Marseille dan Nice -– hampir untuk menandatangani perjanjian baharu, Arteta menambah: "Sebahagian daripada perancangan kami adalah untuk melanjutkan kontrak pemain berbakat kami.

"Selebihnya akan dilakukan pada bila-bila masa sahaja. Saya lihat semua orang benar-benar gembira dan bersedia untuk terus bersama kelab."