Kelab Liga Perdana Inggeris, Everton menerima hukuman pemotongan 10 mata serta merta selepas didapati melanggar peraturan kewangan Liga Perdana Inggeris.

Kelab dalam liga utama Inggeris itu dibenarkan untuk kerugian sehingga 105 juta pound dalam sepanjang tiga tahun, dan suruhanjaya siasatan bebas mendapati kerugian Everton pada 2021-22 sebanyak 124.5 juta pound

Hukuman ini adakah hukuman terbesar dalam sejarah pertandingan ini dan meletakkan Everton di tangga ke-19 dalam liga.

Kelab itu berkata mereka terkejut dan kecewa dengan keputusan itu dan akan mengemukakan rayuan.

Liga Perdana merujuk Everton kepada suruhanjaya siasatan bebas pada Mac tetapi tidak mendedahkan pelanggaran peraturan sebenar kelab itu.

Pada bulan itu Everton mencatatkan kerugian kewangan untuk tahun kelima berturut-turut dengan defisit sebanyak 44.7 juta pound pada 2021-22.

Mereka akui melanggar peraturan keuntungan dan kelestarian (PSR) untuk tempoh berakhir 2021-22 dan suruhanjaya itu memihak kepada Liga Perdana selepas sesi siasatan selama lima hari pada Oktober.

Dalam satu kenyataan, Everton berkata: "Kelab ini tidak mengiktiraf keputusan siasatan kerana gagal bertindak dengan penuh ketelusan.

"Hukumana keras yang dikenakan oleh suruhanjaya ini adalah tidak adil serta juga tidak munasabah kerana tidak mencerminkan bukti yang sudah dikemukakan."