Giorgio Chiellini percaya ketua jurulatih, Luciano Spalletti, boleh memberikan 'malam ajaib Itali', menjelang cabaran mempertahankan kejuaraan Azzurri di Euro 2024.

Itali kendalian Spalletti akan menuju ke Jerman sebagai penyandang juara, selepas menewaskan England menerusi penentuan penalti di Wembley pada perlawanan akhir Euro 2020 yang ditangguhkan tiga tahun lalu.

Chiellini mengetuai pasukan Azzurri untuk merangkul mahkota Eropah kedua mereka -- menambah kejayaan mereka pada 1968 -- dengan pasukan kendalian Roberto Mancini turut menewaskan pasukan seperti Belgium dan Sepanyol dalam perjalanan menuju kejayaan.

Tiga tahun kemudian, bekas pemain pertahanan itu percaya pemenang Piala Dunia empat kali akan menjadi 'orang luar' pada kejohanan itu, di mana mereka akan menentang Sepanyol, Croatia dan Albania dalam Kumpulan B.

Bagaimanapun, dia berpendapat itu mungkin akan berlaku di tangan Itali sekiranya mereka mara ke peringkat akhir.

"Saya sangat gembira dengan Spalletti dan untuk Spalletti," kata Chiellini kepada Corriere dello Sport.

“Saya amat menghormatinya, dan saya yakin jika ada seseorang yang boleh membuat kami menghidupkan semula malam Itali yang ajaib. Dialah orang yang tepat.

"Pasukan pilihan bukan status milik kami. Tekanan adalah pada Perancis, England, Portugal, Jerman, Sepanyol, bukan pada kami.

"Kumpulan ini hanya perlu mendapat keuntungan daripada Kejohanan Eropah ini. Bertemu kami dalam perlawanan kalah mati bukanlah sesuatu yang mudah."