Luciano Spalletti yakin Itali mampu menghidupkan impian penyokong mereka dan mempertahankan kejuaraan Euro 2020.

Roberto Mancini mengemudi Itali menjuarai Euro 2020 dalam rekod hebat 37 perlawanan tanpa kalah, di mana mereka menewaskan England 3-2 dalam penentuan sepakan penalti aksi final di Stadium Wembley.

Sejak mengambil alih pasukan itu, Spalletti mengemudi Itali layak ke kejohanan berkenaan dengan rekod tanpa kalah dalam kesemua enam perlawanan di bawah bimbingannya.

Kini, dengan mahu mengikuti jejak jurulatih terdahulu itu, pengendali berusia 65 tahun berkenaan yakin skuadnya memiliki apa yang diperlukan untuk menjadi pasukan kedua mempertahankan kejuaraan dalam kejohanan terbesar Eropah itu.

"Buat mana-mana kanak-kanak yang keluar setiap petang untuk berpeluh, bercalar lutut, kami adalah wira mereka, kami adalah apa yang mereka impikan," kata Spalletti.

"Ia terpulang kepada kami untuk menghidupkan impian itu. Gergasi dan wira tidak keluar dengan ketakutan, mereka keluar dengan keazaman dan kepercayaan.

"Setiap daripada kami perlu memastikan kami memiliki kotak perkakas dan boleh mengikat atau membuka skru tentang apa yang perlu dilakukan.

"Kami memiliki jemana sendiri dalam bola sepak dan kami perlu mempercayainya.

"Tetapi adakalanya pihak lawan akan menghentikan anda. Itulah bola sepak tetapi saya yakin kami mampu mempamerkan cara permainan kami," katanya.

Itali akan membuka kempen dengan bertemu Albania awal pagi esok.