Toby Alderweireld berkata Belgium memiliki keinginan 'luar biasa' untuk memenangi Euro 2020 ketika mereka membuat persiapan bertemu juara bertahan Portugal dalam pusingan 16.

Belgium dan Cristiano Ronaldo's Portugal bakal turun beraksi di Seville bagi merebut tempat ke suku akhir awal pagi Isnin ini.

Pasukan ranking nombor satu dunia, Belgium tidak pernah memenangi kejohanan utama, selepas menamatkan sebagai finalis Kejuaraan Eropah 1980, manakala Red Devils di tempat ketiga Piala Dunia 2018.

Belgium mara ke pusingan 16 dalam setiap lima penampilan kejohanan utama (Euro dan Piala Dunia), mara ke separuh akhir Russia 2018. Mereka tewas kepada pemenang Perancis tiga tahun lalu dan ia merupakan yang satu-satunya daripada 10 perlawanan dalam kejohanan utama mereka gagal menang (M9).

Dibarisi skuad generasi emas, termasuk Romelu Lukaku, Kevin De Bruyne, Eden Hazard, Youri Tielemans dan Thibaut Courtois, pertahanan veteran, Alderweireld yakin dengan peluang Belgium.

"Saya ingin melihatnya secara berbeza," jawab Alderweireld ketika ditanya adakah Portugal mempunyai kelebihan memandangkan mereka juara terdahulu.

"Saya tidak dapat membicarakan bagaimana perasaan mereka atau bagaimana mereka berfikir, satu-satunya perkara yang dapat saya katakan ialah kami sangat lapar.

"Keinginan sukar untuk dipercayai dengan kami mahu mencapai kejayaan bagi negara dan pasukan ini. Oleh itu, kami akan melakukan segala daya untuk mengalahkan mereka."

Mengenai sama ada generasi emas itu dapat menghadirkan trofi, Tottenham Alderweireld berkata: "Kami akan melakukan segala daya. Saya fikir kami telah menunjukkan bahawa kami dapat mengalahkan mana-mana pasukan jika kami mempunyai hari yang baik.

"Tetapi kami tahu ia akan menjadi lawan yang sukar, tetapi kami percaya dengan idea dan kualiti kami."