Roy Keane membandingkan pertahanan Liverpool dalam kekalahan 3-1 kepada Arsenal dengan 'pasukan amatur' dan percaya kedua-dua pasukan tidak akan menewaskan Manchester City untuk merebut gelaran Liga Perdana Inggeris.

Gol pembukaan Bukayo Saka dibatalkan menerusi jaringan sendiri Gabriel pada separuh masa pertama, tetapi Gabriel Martinelli memanfaatkan masalah komunikasi antara Alisson Becker dan Virgil van Dijk untuk menjadikan kedudukan 2-1 sebelum Leandro Trossard menambah gol ketiga lewat. untuk tuan rumah.

Keputusan itu menyaksikan Arsenal merapatkan jurang dengan pendahulu Liverpool kepada hanya dua mata, dengan Manchester City lima mata di belakang kedudukan teratas dengan dua perlawanan dalam tangan.

“Daripada segi keamatan dari wisel pertama hingga yang terakhir dari Liverpool, dalam penguasaan bola, saya tidak percaya betapa teruknya permainan mereka,” kata bekas kapten Manchester United dan penganalisis Sky Sports, Keane.

“Sekali lagi, pujian kepada Arsenal, mereka memberikan aksi yang terbaik, tetapi Liverpool ketika bertahan, seperti pasukan amatur.


“Setelah menonton perlawanan secara langsung hari ini, saya tahu bahawa Liverpool berkelebihan tempoh rehat dan Arsenal masih bagus, tetapi saya masih tidak dapat melihat kedua-dua pasukan ini menamatkan saingan di hadapan Man City.

“Jelas sekali saya telah dibuktikan salah sebelum ini, tetapi anda lihat di mana City berada, dengan (Kevin) De Bruyne kembali, (Erling) Haaland tersedia, saya tidak melihat mereka dua pasukan berjalan dengan betul sehingga akhir.

"Saya fikir dari segi mengejar Man City, saya tidak dapat melihatnya."