Jurgen Klopp telah melancarkan pembelaan penuh semangat terhadap Mohamed Salah selepas persoalan telah ditimbulkan mengenai kesetiaan penyerang Liverpool yang mengalami kecederaan itu.

Pemain berusia 31 tahun itu telah digantikan ketika Mesir seri 2-2 menentang Ghana pada Piala Negara-Negara Afrika (AFCON) Khamis lalu. Mail Sport difahamkan bahawa Salah, yang mengalami kecederaan hamstring, kini boleh diketepikan sehingga empat minggu dan telah terbang semula ke Merseyside untuk rawatan.

Keputusan untuk membawanya kembali ke UK telah dikritik oleh pemain Mesir yang paling banyak beraksi, Ahmed Hassan, yang telah menyatakan bahawa Salah harus kekal untuk menyokong pasukan kebangsaannya.

Walaupun ada peluang penyerang itu masih boleh kembali bermain di peringkat akhir kejohanan, Klopp ditanya oleh seorang wartawan pada hari Rabu sama ada dia fikir bintang Liverpool itu mengutamakan kelabnya berbanding pasukan kebangsaannya.

Bercakap kepada BeIN Sports selepas pasukannya menempah tempat ke final Piala Carabao dengan kemenangan agregat 3-2 menentang Fulham, Klopp membalas serangan wartawan itu, dengan berkata: "Saya tidak boleh menjadi sebahagian daripada perbincangan itu.


“Mesir dan Liverpool mempunyai minat yang sama, kami mahu Mo Salah cergas secepat mungkin.

“Sekiranya dia kekal di sana dan tidak dapat melakukan rawatan sewajarnya itu hanya akan melengahkan segala-galanya terutama bagi Mesir jika mereka mengharungi kejohanan itu.

"Jadi, kami bawa dia pulang ke sini bukan kerana kami mahu dia tidak bersama pasukan Mesir tetapi kerana kami mahu menawarkan rawatan perubatan yang terbaik, itu sahaja yang kami mahukan."

Media Mesir telah menggelar Klopp sebagai 'tidak hormat' kerana menjadi orang yang mengumumkan berita bahawa Salah akan kembali semula ke Liverpool dan bukannya pasukan kebangsaannya.

Liverpool pula cuba meredakan perbalahan dengan berusaha memastikan Salah pulih secepat mungkin. Pembantu Klopp, Pep Lijnders, juga berkata keputusan untuk dia pulang telah dibuat bersama kakitangan perubatan Mesir.

Pengurus Jerman itu menyambung: "Semuanya dipersetujui dan sudah jelas, jika Mesir mara ke final dan Mo cergas, Mo kembali, 100 peratus, Mo mahu itu, kami mahu kami tidak merancang dengan Mo dan fikir kami boleh buat sikit-sikit sana sini.

"Kami benar-benar jujur, dan jika saya mengatakan sesuatu terlalu awal... apa yang saya katakan, saya tidak mengumumkannya, saya berkata 'Saya fikir ia bersetuju' itulah yang saya dengar. Saya mempunyai begitu banyak perkara untuk dilakukan dan banyak perkara yang berlaku di sekeliling saya.

"Selebihnya, sesetengah orang membuat sesuatu daripadanya, dan jika seseorang mempersoalkan kesetiaan Mo Salah, mereka harus bertanya kepada diri sendiri sama ada kesetiaan mereka betul, kerana Mo Salah pastinya orang Mesir paling setia yang pernah saya temui dalam hidup saya."