Xabi Alonso berkata dia 'boleh meningkatkan kemampuan Bayer Leverkusen' selepas dilantik sebagai ketua jurulatih baharu kelab itu selepas menggantikan Gerardo Seoane.

Leverkusen bergelut dengan prestasi selepas berada di tempat ke-17 dalam saingan Bundesliga, ia tidak menggugat keyakinan bekas pemain tengah Bayern Munich itu terhadap kemampuannya untuk membimbing pasukan tersebut.

Alonso meluangkan masa untuk kerjaya bermain yang sangat berjaya selepas tiga musim di Bayern antara 2014 dan 2017, dan dia telah menghabiskan beberapa tahun untuk mempelajari kemahiran baharu sebagai jurulatih, bersama pasukan remaja Real Madrid dan kemudian dengan akademi Real Sociedad.

“Saya berlatih untuk menjadi jurulatih suatu hari nanti,” kata bekas pemain berusia 40 tahun itu.

“Sekarang saya telah memutuskan untuk mengambil langkah ini kerana ia adalah tindakan yang betul. Saya berasa bersedia dan saya jelaskan kepada semua orang di kelab bahawa saya sangat bermotivasi.”


Bekas pemain antarabangsa Sepanyol itu mempunyai sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baharunya, dengan Die Werkself menjadi tuan rumah Schalke pada esok.

“Saya tahu dari masa saya di Jerman bahawa Leverkusen adalah kelab yang cemerlang,” sambung Alonso. “Mereka sentiasa mempunyai pemain yang hebat dan saya dapat melihat banyak kualiti dalam skuad semasa juga.”