Piala Negara-Negara Afrika 2023 dijangka menjejaskan musim Eropah, dengan beberapa kelab Liga Perdana Inggeris dijangka bakal tempang tanpa tonggak utama.

Dalam usaha untuk mengelakkan pertindihan dengan kempen kelab Eropah, Piala Negara-Negara Afrika 2023 pada mulanya ditetapkan untuk dimainkan pada bulan Jun dan Julai.

Bagaimanapun, disebabkan kebimbangan mengenai keadaan cuaca buruk di Ivory Coast, cadangan tarikh tersebut itu telah ditolak. Ia kini akan berlangsung antara 13 Januari dan 11 Februari.

Selama bertahun-tahun, ia telah menjadi satu tamparan besar untuk menandatangani pemain terbaik Afrika kerana berdepan prospek kehilangan khidmat mereka untuk kejohanan semasa musim sejuk yang sibuk.

Beberapa kelab Inggeris akan terlepas daripada kesan AFCON 2023, ini senarai pemain akan terlepas perlawanan untuk kelab masing-masing apabila aksi bermula.

Rayan Ait-Nouri (Algeria)

Ait-Nouri hanyalah tambahan yang agak baru dalam skuad Algeria, setelah menukar kesetiaan antarabangsa dari Perancis pada Mac 2023. Secara diam-diam, Wolves mungkin berharap dia diketepikan daripada skuad AFCON Fennec Foxes kerana dia adalah salah seorang yang paling konsisten.

Yasser Larouci (Algeria)

Pemain pertahanan Sheffield United Larouci dipinjamkan selama semusim dari Troyes dan turun beraksi beberapa kali pada permulaan kempen. Bagaimanapun, masa bermain itu telah berkurangan secara drastik baru-baru ini, dan ia adalah satu kejutan untuk melihat dia disenaraikan dalam skuad Algeria.

Bertrand Traore (Burkina Faso)

Tidak dapat dimainkan pada zamannya, Traore telah menjadi panas dan sejuk sejak menandatangani kontrak untuk Aston Villa. Kemajuannya dihalang oleh kempen 2022-23 yang dilanda kecederaan, dan ia telah menjadi kisah yang sama dalam kempen ini. Bagaimanapun, kualitinya tetap ditagih skuad kebangsaan.

Dango Ouattara (Burkina Faso)

Ouattara adalah salah satu daripada beberapa pemain yang membantu mendorong Bournemouth mengelak daripada zon penyingkiran musim lalu. Malangnya, kecederaan menghalang penglibatannya pada awal musim ini, walaupun dia kembali bermain di bek kiri sejak kebelakangan ini.

Issa Kabore (Burkina Faso)

Kabore tidak pernah berasakan bola sepak pasukan utama sejak dia menyertai Manchester City pada 2020, tetapi jika dia menarik perhatian semasa perpindahan pinjaman ke Luton Town yang baru dinaikkan pangkat, Pep Guardiola mungkin akhirnya yakin dengan bakatnya. Dia beraksi dengan baik setakat ini, tetapi The Hatters akan beraksi tanpa dia pada Januari, dengan pemain berusia 22 tahun itu sudah merangkul 32 penampilan antarabangsa untuk negaranya.

Andre Onana (Cameroon)

Selepas perselisihan berprofil tinggi dengan jurulatih Cameroon, Rigobert Song mengenai gaya permainan pasukan menyaksikan dia meninggalkan Piala Dunia lebih awal, Onana kembali ke barisan antarabangsa pada September. Dia membantu The Indomitable Lions mendapatkan tempat mereka di AFCON 2023 dengan Altay Bayindir mungkin akan mengisi kekosongan yang ditinggalkan musim sejuk ini untuk Manchester United.

Yoane Wissa (DR Congo)

Sama seperti Mbeumo, Wissa mempunyai tanggungjawab menjaringkan gol dalam ketiadaan Toney. Dia bermula dengan cemerlang, namun mula gagal mendapatkan sentuhannya sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Mohamed Salah (Mesir)

Salah akan terlepas perlawanan Liga Perdana Liverpool menentang Bournemouth, Chelsea dan Arsenal jika Mesir berjaya pada musim sejuk ini. Bagaimanapun, ini mungkin menjadi masalah Al-Ittihad, dengan pasukan Liga Pro Saudi bertekad untuk menandatangani penyerang itu dengan bayaran rekod dunia.

Jordan Ayew (Ghana)

Ayew memuji 'keindahan bola sepak' selepas Ghana mengesahkan kelayakan AFCON dengan kemenangan dramatik 2-1 ke atas Republik Afrika Tengah.
Penyerang berpengalaman itu bakal menjadi tonggak pasukan dalam usaha membantu pasukan untuk berjaya.

Mohammed Kudus (Ghana)

West Ham berjaya mendapatkan Kudus pada musim panas ini, dengan beberapa kelab terkemuka Eropah menjejakinya sejak beberapa tahun lalu. David Moyes perlu mengatasi tempoh tanpa Kudus selama beberapa minggu, walaupun, kerana dia adalah salah seorang pemain utama Black Stars.

Serge Aurier (Ivory Coast)

Aurier berada dalam prestasi yang sangat baik untuk memulakan musim 2023-24, membantu dirinya membuat sepasang bantuan ketika menentang Sheffield United dalam kemenangan penting 2-1. Dia akan menjadi salah seorang ketua yang lebih berpengalaman dalam skuad Ivory Coast ketika mereka menuju ke kejohanan bersejarah - dengan syarat dia boleh menghilangkan ketegangan betis.

Willy Boly (Ivory Coast)

Boly tiba lewat ke kumpulan antarabangsa, tidak membuat penampilan sulung di Ivory Coast sehingga 2020 setelah mewakili Perancis di peringkat remaja sebelum ini. Dia juga bukan bek tengah pilihan pertama mereka, yang akan membuatkan ketiadaannya lebih mengecewakan Forest.

Yves Bissouma (Mali)

Salah seorang yang memanfaatkan kedatangan Ange Postecoglou sebagai pengurus Tottenham pada musim panas, Bissouma mempamerkan aksi cukup cemerlang musim ini.

Sofyan Amrabat (Morroco)

Amrabat telah mendapat pandangan bercampur-campur sejak tiba di Old Trafford, tetapi dia akan menjadi nadi kepada pasukan Maghribi yang bakal meletakkan harapan untuk cemerlang di AFCON kali ini.

Nicolas Jackson (Senegal)

Perpindahan Jackson ke Chelsea pada musim panas datang dari padang sebelah kiri, dengan penyerang itu menarik perhatian Blues yang berbelanja bebas dengan banyaknya jaringan untuk Villarreal menjelang penghujung musim lalu. Dia panas dan sejuk setakat ini, tetapi pastinya mempunyai bakat.

Idrissa Gueye (Senegal)

Terdapat rungutan bahawa Gueye boleh bersara daripada tugas antarabangsa, tetapi dia dengan kuat menepis khabar angin itu baru-baru ini. Ia bukan berita baik untuk Everton yang memerlukan semua pemain terbaik mereka tersedia sekerap mungkin kerana mereka kelihatan bersedia untuk bertarung dengan penyingkiran semula musim ini berikutan potongan 10 mata.

Moussa Niakhate (Senegal)

Seorang pemain antarabangsa Perancis Bawah 21 tahun, Niakhate mengisytiharkan untuk Senegal pada Mac 2023. Sebagai pemain permulaan tetap untuk Nottingham Forest apabila dia tidak mengalami kecederaan musim lalu, dia kembali bermain dengan kerap sekarang selepas permulaan kempen yang perlahan.

Fode Ballo-Toure (Senegal)

Fulham sepatutnya mampu mengatasi tanpa Ballo-Toure. Pemain antarabangsa Senegal itu hanya membuat enam penampilan sejak berpindah musim panas dari AC Milan.

Cheikhou Kouyate (Senegal)

Pemain penting dalam kemenangan AFCON 2021 Senegal, Kouyate mempunyai hampir 300 penampilan Liga Perdana untuk West Ham, Crystal Palace dan Nottingham Forest. Dia berusia 33 tahun sekarang, tetapi kekal sebagai tokoh penting untuk kelab dan negara.

Pape Matar Sarr (Senegal)

Sarr terpaksa bersabar untuk peluang skuad utamanya musim lalu walaupun prestasi buruk Tottenham. Dia adalah salah seorang leftenan Postecoglou yang paling dipercayai dalam kempen ini, dan berkemungkinan akan menghabiskan satu abad topi Senegal sebelum dia bersara.

Anis Ben Slimane (Tunisia)

Seorang rekrut musim panas dari Brondby di Denmark, Anis hampir tidak beraksi untuk Sheffield United setakat ini kerana kecederaan hamstring. Isu itu menyebabkan dia diketepikan daripada perlawanan di Tunisia pada September, tetapi tidak syak lagi dia akan kembali menyertai kejohanan itu.