Sebastian Vettel telah menolak spekulasi yang mengaitkannya dengan perpindahan ke McLaren sebagai 'khabar angin' kerana niat jelasnya adalah untuk kekal bersama Aston Martin.

Kontrak juara dunia empat kali Vettel akan tamat pada penghujung musim ini.

Bersama pemandu McLaren, Daniel Ricciardo, mengharungi tahun yang sukar, mencatatkan hanya tiga penamat 10 terbaik untuk menduduki tempat ke-12 dalam kedudukan pemandu, terdapat ura-ura dia akan meninggalkan sukan itu, dengan Vettel disebut-sebut sebagai pengganti berpotensi.

Ketika ditanya mengenai masa depan Vettel bulan lalu, bos Aston, Martin Mike Krack, berkata: "Kami sentiasa jelas bahawa jika dia mahu meneruskan, kami mahu dia kekal."

Bercakap menjelang Grand Prix Perancis, pelumba kelahiran Jerman itu berkata tiada apa-apa perbincangan yang dia boleh pergi ke McLaren.

Dia berkata: "Saya rasa Lando [Norris] mempunyai kontrak... Tidak, saya jelas mengenali beberapa orang di sana, tetapi saya fikir ia hanya khabar angin."

Pemandu berusia 35 tahun itu berharap untuk mencapai persetujuan dengan Aston Martin tidak lama lagi.

Dia menambah: "Tidak, saya berlumba hujung minggu ini, dan yang seterusnya. Kemudian ya, jelas saya telah berkata bahawa pada satu ketika, kita akan mula bercakap.

"Saya sedang bercakap dengan pasukan; saya rasa ada niat yang jelas untuk meneruskannya. Kita akan lihat tidak lama lagi di mana kita berada."