Harapan Rafael Nadal untuk mempertahankan gelaran Terbuka Perancis mengalami satu lagi tamparan dengan berita dia telah menarik diri daripada Terbuka Itali minggu depan di Rom.

Kejohanan itu adalah acara besar terakhir sebelum jelajah tenis berpindah ke Roland Garros pada penghujung Mei tetapi Nadal masih belum cergas sepenuhnya untuk bersaing berikutan kecederaan pinggul yang dialaminya di Terbuka Australia.

Nadal berharap untuk cergas pada permulaan musim gelanggang tanah liat tetapi kemas kini yang suram bulan lalu mendedahkan rawatan yang dilakukannya tidak membuahkan hasil.


Pemain berusia 36 tahun itu berkata di Twitter pada hari Jumaat: “Hello semua! Saya sangat menyesal untuk mengumumkan bahawa saya tidak akan dapat berada di Rom.

“Anda semua tahu betapa sakitnya saya terlepas satu lagi kejohanan yang telah menandakan kerjaya profesional dan peribadi saya untuk semua cinta dan sokongan tifosi Itali.

"Walaupun telah melihat peningkatan dalam beberapa hari kebelakangan ini, terdapat beberapa bulan tanpa dapat berlatih pada tahap yang tinggi dan proses penyesuaian semula ada masanya, dan saya tidak mempunyai pilihan selain menerimanya dan terus bekerja."

Nadal telah memenangi gelaran di Rom 10 kali dan tidak pernah ke Terbuka Perancis sebelum ini tanpa sekurang-kurangnya satu acara pemanas badan di gelanggang tanah liat.