Graham Arnold memuji jentera serangan The Socceroos selepas Australia mara ke suku akhir Piala Asia Qatar dengan kemenangan 4-0 ke atas Indonesia.

Percubaan Jackson Irvine memaksa Elkan Baggott melakukan jaringan sendiri pada minit ke-12, dengan Martin Boyle, Craig Goodwin dan Harry Souttar turut menemui sasaran buat juara edisi 2015.

Kemenangan itu bermakna Australia mengekalkan rekod untuk mara ke pusingan suku akhir dalam lapan edisi sejak menyertai Konfederasi Bolasepak Asia pada 2006 dan Arnold memberi penghormatan kepada peningkatan tuah jentera penyerang pasukannya.

"Kredit kepada Indonesia, mereka menjadikannya sukar untuk kami," kata Arnold.

“Secara fizikal mereka sangat kuat dan ia adalah perlawanan yang sukar, tetapi kualiti yang kami bangkitkan muncul hari ini dan perkara-perkara yang kami telah usahakan dalam latihan dengan kombinasi serangan berjaya.

“(Perlawanan itu) betul-betul apa yang kami tunjukkan kepada budak-budak lelaki, bersedia untuk perlawanan, bersedia untuk pertempuran fizikal kerana itulah yang akan dibawa oleh Indonesia. Kami menjangkakan itu.

“Kami boleh melakukan lebih baik dalam setiap aspek. Kami akan membuat semakan untuk melihat perkara yang boleh kami lakukan dengan lebih baik kerana kami sentiasa mahu bersikap positif dengan sesuatu."