Pengerusi Persatuan Bola Sepak Indonesia (PSSI) Erick Thohir telah mengesahkan bahawa kontrak jurulatih cemerlang Shin Tae-yong akan dilanjutkan sehingga 2027.

Berita itu hadir usai beberapa minggu kebimbangan dan ketegangan yang tinggi mengenai masa depan sukan itu di negara berpenduduk tinggi (ke-4 di dunia), yang menyasarkan untuk menjadi pesaing utama Asia.

Pada Rabu lalu, Thohir makan malam bersama jurulatih Shin untuk membincangkan matlamat masa depan bola sepak Indonesia.

Dia kemudian menyiarkan di Instagramnya bahawa "jurulatih Shin Tae-yong dan saya telah bersetuju untuk meneruskan kerjasama sehingga 2027."

Tempoh pertama jurulatih Shin bersama PSSI berlangsung dari Januari 2020 hingga 31 Disember 2023, tetapi kontraknya disambung serta-merta sehingga akhir Jun 2024.

Jurulatih Korea Selatan itu telah menjadi wira tempatan sejak dia membantu pasukan kebangsaan dan B-23 Indonesia mengatasi prestasi mereka sebelum ini dengan begitu baik sekali.

Kepimpinan Shin membawa kepada satu siri kejayaan bersejarah yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk bola sepak Indonesia: Skuad negara mara melepasi peringkat kumpulan pada Piala Asia 2023, dan pasukan B-23 mara ke separuh akhir pada Piala Asia B23 tahun ini.

Pasukan negara itu turut mara menghampiri pusingan kelayakan ketiga Piala Dunia 2026.

Melihat ke arah pembangunan dan kemajuan berterusan sukan itu di Indonesia, pegawai PSSI Arya Sinulingga berkata mengenai perjanjian Shin baru-baru ini bahawa "matlamat baharu kini sedang dijana."