Akhbar Korea Selatan, Osen berkata Park Hang-seo sesuai menjawat jawatan jurulatih sementara untuk pasukan kebangsaan di tengah-tengah krisis pengurusan yang berlaku kini.

Selepas memecat Jurgen Klinsmann pada 16 Februari, Korea Selatan mula mencari ketua jurulatih baru kerana pusingan kelayakan kedua Piala Dunia 2026 akan kembali pada penghujung Mac.

Bagaimanapun, Persatuan Bola Sepak Korea (KFA) perlu mempertimbangkan dengan teliti apabila memilih jurulatih baru selepas tergesa-gesa melantik Klinsmann, yang membawa kepada banyak kritikan terhadap pengerusi KFA Chung Mong-gyu.

Calon untuk kerusi panas itu adalah semua jurulatih domestik - Hong Myung-bo (Ulsan Hyundai), Kim Hak-bum (Jeju United) dan Kim Gi-dong (FC Seoul). Bagaimanapun, merekrut mana-mana daripada mereka pada masa ini akan menjejaskan kelab kerana musim baharu akan bermula bulan depan.

Calon lain ialah Hwang Sun-hong, tetapi dia dijangka melatih pasukan B23 untuk Piala Asia B23 2024 serta kejohanan kelayakan Olimpik.

Penyelesaian Osen ialah mencari pilihan sementara untuk mengambil alih pasukan sehingga Jun, iaitu masa yang sesuai untuk melantik jurulatih rasmi. Akhbar itu melihat Park Hang-seo sebagai pilihan yang munasabah untuk pasukan kebangsaan.

Park tidak pernah melatih mana-mana kelab sejak meninggalkan Vietnam pada Januari 2023. Pada masa ini, dia adalah penasihat untuk Bac Ninh FC untuk bola sepak divisyen kedua Vietnam, dengan kontrak sah sehingga Januari 2029, tetapi dia tidak akan menghadapi kesukaran untuk kembali ke jawatan jurulatih.

"Coach Park sedang berbincang dengan beberapa persekutuan dan kelab," kata syarikat pengurusan DJ kepada Osen. "Tetapi semuanya hanya dalam fasa cadangan jadi kami tidak boleh membuat keputusan lagi."

Jurulatih berusia 66 tahun itu telah berulang kali berkata bahawa dia tidak akan membimbing Vietnam dan negara asalnya Korea Selatan pada masa hadapan. Tetapi Osen percaya itu boleh berubah jika Park hanya menjadi jurulatih Korea Selatan selama tiga bulan.

Ia berkata bahawa dengan pengalaman lima tahun di Asia Tenggara, Park tahu betul tentang Thailand - lawan yang akan dimainkan Korea Selatan pada 21 dan 26 Mac dalam kelayakan Piala Dunia.

"Korea Selatan tidak boleh melepaskan diri daripada pasukan terkuat di Asia Tenggara," tulis Osen.

Keupayaan kepimpinan Park semasa berkhidmat dengan Vietnam juga dijangka memulihkan disiplin dan semangat berpasukan di pasukan kebangsaan Korea Selatan, yang kecoh selepas konflik antara Son Heung-min dan Lee Kang-in baru-baru ini.