Jorge Lorenzo berharap kejayaannya dalam MotoGP akan membuat namanya sentiasa diingati sebagai salah seorang pelumba yang dihormati selepas dia bersara.

Lorenzo kini telah memiliki tiga gelaran juara dunia selepas mempamerkan dominasi ketika menunggang jentera Movistar Yamaha.

Pelumba kelahiran Sepanyol itu, yang melakar kejayaan tersebut pada 2010, 2012, 2015 sentiasa berada di dalam kelompok tiga pelumba terbaik sejak lapan tahun lalu.

Lorenzo berharap dapat mempamerkan konsistensi dan terus bersaing secara profesional sehingga dia mengambil keputusan untuk bersara.

"Sebagai salah seorang ahli sukan, disiplin merupakan perkara utama, menghormati pelumba-pelumba lain dan sentiasa mencuba untuk meningkatkan mutu tunggangan setiap kali turun beraksi di atas litar," katanya.

Lorenzo berdepan tugas sukar untuk mengekalkan prestasinya bagi menamatkan saingan dalam kelompok tiga terbaik bagi musim 2017 selepas mengambil keputusan untuk bersama Ducati.

Selepas tujuh perlumbaan, pelumba berusia 30 tahun itu menduduki tangga ketujuh secara keseluruhan dan bergelut dengan jentera barunya.