Arne Slot membalas kritikan berikutan kekalahan pertamanya sebagai ketua jurulatih Liverpool tetapi menikmati perlawanan Liga Juara-Juara pertamanya ketika mengendalikan The Reds menentang Milan.

Selepas memulakan tempoh Liverpool dengan tiga kemenangan daripada tiga, pasukan bimbingan Slot ditewaskan 1-0 oleh Nottingham Forest hujung minggu lalu sekembalinya dari rehat antarabangsa.

Ia menandakan kekalahan pertama pengendali kelahiran Belanda itu sejak menggantikan Jurgen Klopp, dengan Forest meraih kemenangan pertama mereka di Anfield sejak 1969.

Slot menamakan kesebelasan utama yang sama untuk perlawanan keempat berturut-turut sejak mengambil alih Liverpool menentang Forest, dengan ramai yang mempersoalkan keputusannya untuk berbuat demikian.

Tetapi bercakap menjelang pertemuan mereka di San Siro awal pagi esok, Slot menggandakan dasar pemilihannya semasa tempoh awalnya di Merseyside.

"Jika penggiliran akan menjadi sebab mengapa anda tidak memenangi perlawanan, maka Sabtu lalu mungkin bukan perlawanan pertama saya kalah pada 2024," kata Slot.

"Saya berpandangan majoriti pemain tidak mencapai tahap normal mereka ditambah dengan gaya permainan lawan menyukarkan kami untuk bermain.

“Apabila anda tidak menang, anda cuba dan melihat sebanyak mungkin punca kekalahan, tetapi saya lebih suka melihat kembali apa yang kami lakukan dengan baik dan apa yang kami tidak lakukan dengan baik.
x

Perlawanan bermula Milan juga akan diadakan pada ulang tahun ke-46 Slot, dengan ketua jurulatih Liverpool berharap mendapat hadiah yang sempurna daripada pemainnya.

"Saya rasa ini kali pertama hari jadi saya tidak begitu penting esok!", kata Slot.

“Ia adalah perlawanan yang besar juga untuk saya, tetapi ia adalah perlawanan yang besar untuk kami juga kerana ia adalah perlawanan pertama [Liga Juara-Juara] dan ia adalah perlawanan seterusnya dan perlawanan seterusnya sentiasa yang paling penting, seperti yang anda tahu.

"Tetapi kerana sejarah yang dimiliki oleh kedua-dua pasukan ini dan venue di mana ia dimainkan - ia adalah satu yang dinanti-nantikan."