Ben Chilwell telah diberitahu adalah lebih baik meninggalkan Chelsea oleh ketua jurulatih Enzo Maresca menjelang perlawanan pembukaan Liga Perdana Inggeris menentang Manchester City malam ini.

Chilwell, yang telah membuat 106 penampilan untuk The Blues sejak perpindahan bernilai GBP45 juta dari Leicester pada 2020, telah bergelut dengan kecederaan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Pemain berusia 27 tahun itu beraksi 21 kali dalam semua kejohanan musim lalu, terlepas 26 perlawanan kerana kecederaan hamstring yang kemudiannya diikuti dengan masalah lutut.

Nasib malangnya berikutan kecederaan telah menyaksikan dia jatuh dalam senarai pemburuan di Stamford Bridge, dengan Marc Cucurella mempamerkan aksi mengagumkan bersama Sepanyol pada Euro 2024.

Chilwell bermain 64 minit dalam enam perlawanan pramusim Chelsea, gagal beraksi dalam tiga perlawanan terakhir mereka sebelum kempen baharu menentang Real Madrid, Manchester City dan Inter.

“Chilly [Chilwell] bersama kami tetapi dia tidak berlatih sejak beberapa hari lalu kerana dia sakit,” kata Maresca.

“Sebab dia tidak bermain menentang Inter adalah kerana dia sedikit bergelut untuk mencari posisi yang sesuai.

“Kami mempunyai 22 pemain berlatih dan jika anda bertanya kepada mereka semua mereka akan mengatakan mereka mahu bermain menentang City. Tetapi itu adalah mustahil.

“Apabila anda berlatih setiap hari dan tidak mendapat apa-apa minit ia tidak baik untuk mereka atau saya.

“Saya perlu membuat keputusan dan mungkin lebih baik untuk pergi dan pergi dan dapatkan minit. Jendela perpindahan terbuka jadi kita akan lihat apa yang berlaku.”