Nick Kyrgios mungkin bersara jika dia memenangi grand slam pada musim 2023.

Pemain Australia itu mempunyai salah satu tahun terbaiknya pada 2022, memenangi tiga gelaran beregu dan juga mengumpul final perseorangan Terbuka Washington pada Ogos.

Bagaimanapun, Kyrgios gagal sekali lagi pada grand slam musim ini walaupun mara ke final Wimbledon, di mana dia ditewaskan oleh Novak Djokovic dalam empat set.

Dengan Terbuka Australia, kejohanan tuan rumah Kyrgios dan grand slam pertama tahun ini, kurang daripada sebulan lagi, pemain berusia 27 tahun itu boleh bersara sekiranya dia memenangi grand slam sulung.


Bercakap di antara perlawanan di acara pertunjukan, Kyrgios memberitahu, "Semoga saya boleh memenangi Slam dan bersara.

"Adakah saya akan terus bermain? Secara jujur, saya tidak tahu mengenainya.

“Ia memerlukan banyak kerja keras musim [2022] ini, banyak disiplin dan nampaknya lebih baik anda lakukan, semua orang mahukan anda lebih banyak dan ia menjadi lebih tertekan.

"Tetapi saya mempunyai banyak keseronokan musim ini. Dan akhirnya saya hanya berbangga untuk mengatakan bahawa saya telah mara ke final Slam dan mula memenuhi beberapa jangkaan. Saya sangat seronok, saya menikmatinya, pasti berasa lebih baik dan gelanggang."

Ia bukan kali pertama Kyrgios mencadangkan persaraan awal, setelah menyatakan pada Oktober dia 'mungkin tidak' akan bermain melepasi usia 30 tahun.