Ilkay Gundogan telah mengumumkan persaraannya daripada bola sepak antarabangsa selepas menjadi kapten Jerman di tanah air pada Euro 2024.

Gundogan mengetuai Jerman dalam kelima-lima perlawanan mereka ketika mereka mara ke suku akhir kejohanan rumah mereka, akhirnya mengalami kekalahan 2-1 pada masa tambahan menentang Sepanyol.

Pemain tengah itu pada mulanya diberikan lilitan kapten oleh Hansi Flick semasa ketiadaan Manuel Neuer yang cedera tahun lalu, mengekalkannya di bawah ketua jurulatih baharu Julian Nagelsmann walaupun Neuer kembali cergas.

Gundogan bermain sebanyak 82 perlawanan untuk negaranya, menjaringkan 19 gol termasuk dua di kejohanan utama -- menentang Jepun pada Piala Dunia 2022 dan Hungary pada Euro tahun ini.

Di tengah-tengah spekulasi yang berleluasa mengenai masa depannya di peringkat kelab, lelaki Barcelona itu -- yang telah dikaitkan untuk kembali ke bekas kelab Manchester City -- mengesahkan kerjaya antarabangsanya telah berakhir pada hari Isnin.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan kepada X, Gundogan menulis, "Selepas beberapa minggu, saya telah membuat kesimpulan bahawa sudah tiba masanya untuk menamatkan karier pasukan kebangsaan saya.


"Saya melihat kembali dengan rasa bangga dengan 82 kaps untuk negara asal saya -- angka yang tidak pernah saya impikan apabila saya membuat penampilan sulung senior pada 2011.

“Kemuncak saya jelas merupakan penghormatan besar kerana dapat memimpin pasukan sebagai kapten di Kejohanan Eropah di laman sendiri musim panas ini!

"Selepas bertahun-tahun ini, kami akhirnya berjaya membanggakan negara sekali lagi - hakikat bahawa saya dapat memainkan peranan dalam ini membuatkan saya sangat gembira.

“Tetapi sebelum kejohanan, saya merasakan keletihan tertentu di badan saya, dan juga di kepala saya, yang membuatkan saya berfikir, dan perlawanan di peringkat kelab tidak berkurangan.

"Saya pasti akan kekal sebagai peminat pasukan kebangsaan ini dan sangat berharap trend menaik dapat diteruskan bersama, dan tiada apa yang menghalang kami daripada menjadi salah satu pencabar kejuaraan terdekat pada Piala Dunia 2026."