Glasgow akan menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 2026 selepas perjanjian disokong oleh kerajaan Scotland.

Menerusi versi temasya yang diperkecilkan, menampilkan lebih sedikit sukan dan atlet, akan kembali ke bandar itu 12 tahun selepas kali terakhir menganjurkannya.


Negeri Victoria di Australia pada asalnya dipilih untuk mengadakan acara pelbagai sukan tetapi menarik diri sebagai tuan rumah kerana kos yang semakin meningkat.

Pihak berkuasa Australia telah menjanjikan 'pelaburan berjuta-juta pound' untuk membantu memuktamadkan perjanjian itu.

Menteri Kesihatan dan Sukan, Neil Gray, mengadakan perbincangan dengan Sukan Komanwel Australia pada hari Isnin untuk membincangkan mengenai pembiayaan, dan menerima jaminan kerajaan Scotland.

Persekutuan Sukan Komanwel (CGF) menyatakan untuk menyokong secara rasmi acara 'skala kecil, tetapi berkualiti tinggi' yang akan menyaksikan 10 sukan berlangsung di empat venue di bandar itu.

Sukan wajib Olahraga dan Renang akan diadakan di Stadium Scotstoun dan Pusat Renang Antarabangsa Tollcross dengan tarikh belum disahkan.

Gray berkata fakta bahawa bandar itu diminta untuk campur tangan dan menganjurkan temasya itu adalah 'bukti Glasgow dan reputasi hebat Scotland untuk menganjurkan acara antarabangsa'.

Dia berkata, "Pada 2026 semua mata akan sekali lagi tertumpu kepada Glasgow, dan saya yakin bahawa bandar terbesar Scotland itu akan menyediakan platform yang sesuai untuk beberapa atlet terkemuka dunia."

Menteri itu menambah bahawa CGS akan bertanggungjawab ke atas bajet dan penganjuran acara itu.

Dia memberitahu BBC Scotland News, "Sekiranya terdapat situasi di mana kita melampaui kontingensi yang sangat besar, CGS perlu melihat cara permainan itu disampaikan dan bukannya memanggil sama ada kerajaan UK atau Scotland untuk mendapatkan sumber."

Dia menambah bahawa dia berharap tawaran yang lebih 'mampan' akan membolehkan lebih banyak 'campuran negara yang pelbagai untuk menganjurkan temasya itu pada masa hadapan'.