Kedua-dua perlawanan Euro 2024 awal pagi nanti akan bermula pada masa yang sama dan itu semua kerana kontroversi yang menjangkau lebih 40 tahun.

Tuan rumah, Jerman akan menentang Switzerland dalam perebutan tempat teratas dalam kumpulan A di Frankfurt.

Sementara itu, Scotland melihat untuk memastikan kelayakan ke pusingan kalah mati buat pertama kali dalam sejarah mereka ketika mereka akan menentang Hungary di Stuttgart.

Kedua-dua perlawanan akan bermula pada jam 3 pagi dan atas alasan yang baik juga kerana ia melibatkan ulangan yang tidak diingini dari acara yang dikenali 'Disgrace of Gijón'.

Ketika Piala Dunia edisi 1982 di Sepanyol, Jerman Barat menentang Austria dalam pusingan akhir perlawanan kumpulan, berkongsi satu kumpulan dengan Algeria dan Chile.

Sehari sebelumnya, Algeria telah menewaskan Chile untuk menduduki tempat kedua dalam kumpulan manakala Austria menduduki tangga teratas dengan kedua-dua pasukan memperoleh dua kemenangan.

Memandangkan Algeria telah menentang Chile sehari sebelum Jerman Barat memulakan perlawanan dengan Austria, kedua-dua pasukan mengetahui bahawa kemenangan Jerman Barat dengan kurang daripada tiga gol memastikan kedua-dua pasukan Eropah itu mara ke kalah mati.

Dengan keputusan itu menjamin kemaraan kedua-dua pasukan, kedua-dua pasukan bermain sehingga Jerman Barat menjaringkan gol pada minit ke-10, dan bermula di saat itu, kedua-dua pasukan sekadar melengkapkan tempoh 90 minit waktu permainan dan mereka layak ke peringkat kalah matibola sepak kalah mati.

Ini berlaku dengan mengorbankan Algeria yang berang dan membuat aduan kepada FIFA, namun perkara itu tidak melanggar sebarang peraturan.

Perlawanan itu akan menjadi terkenal di Jerman, Austria dan Algeria, yang digelar sebagai 'Disgrace of Gijón' kerana pemain Austria, Reinhold Hintermaier kemudiannya mengakui bahawa perlawanan itu telah diatur.

Rentetan yang insiden yang berlaku itu menyaksikan bermula dari Piala Dunia 1986, semua perlawanan peringkat kumpulan terakhir telah dimainkan pada masa yang sama untuk mengelakkan pengaturan perlawanan seperti ini berulang lagi.

UEFA tidak lama kemudian mengikutinya untuk Euro dan Liga Juara-Juara. Ia kini menjadi amalan standard untuk semua bola sepak kejohanan di seluruh dunia.