Erik ten Hag memberi tabik hormat kepada Marcus Rashford selepas penyerang Manchester United itu menamatkan kemarau golnya dalam kemenangan mereka di Southampton.

Rashford menggandakan pendahuluan United di Stadium St Mary's apabila dia melakukan rembatan melepasi Aaron Ramsdale, manakala Matthijs de Ligt dan Alejandro Garnacho turut menjaringkan gol untuk pasukan pelawat.

Ia adalah gol ke-132 pemain berusia 26 tahun itu untuk kelab itu, tetapi pertama kali sejak dia menemui jaringan dalam kemenangan Piala FA Red Devils ke atas Liverpool di Old Trafford.

Rashford menjadi subjek kritikan kerana prestasinya dalam kekalahan 3-0 United terhadap The Reds sebelum rehat antarabangsa.

Bagaimanapun, Ten Hag berasakan bahawa suasana 'negatif' adalah tidak wajar dan menyokong penyerangnya untuk membina momentum, merujuk kepada analogi yang pernah digunakan oleh Cristiano Ronaldo.

"Adalah sangat penting kita tidak memberi perhatian kepada apa yang diperkatakan oleh dunia luar, tetapi terdapat terlalu banyak negatif mengenainya," kata pengendali kelahiran Belanda itu mengenai Rashford.

"Dia mencipta dua peluang besar dalam perlawanan itu [kekalahan kepada Liverpool]. Dalam perlawanan lain musim ini, dia bermain dengan sangat baik.

"Dia berhak mendapat gol itu [menentang Southampton], tetapi dia terpaksa berusaha untuk mendapatkannya. Itulah yang dia lakukan, dan kemudian anda mendapat ganjaran.

"Pernah sekali, seorang penyerang bercakap tentang botol sos tomato; apabila sos mula keluar, ia akan menjadi lebih banyak."

"Dia sudah menjaringkan begitu banyak gol untuk Manchester United. Pada usianya, jumlah gol adalah menakjubkan, dan saya pasti dia akan menjaringkan lebih banyak gol."