3-0! Itulah kelebihan dibawa Celtics dalam kunjungan mereka ke Gainbridge Fieldhouse namun kedudukan selesa Conference Finals ini bukan jaminan untuk mereka meremehkan kemampuan Indiana Pacers yang sedia taruh segala sisa kehebatan yang mereka ada dalam menangguhkan kemaraan awal lawan!

Biarpun tanpa khidmat Tyrese Haliburton, Pacers tidak goyah dalam merencat segala serangan taktikal diserlah Celtics yang berterusan menguasai aksi permainan untuk mendahului separuh masa pertama 58-57!

Kelebihan tipis itu berlanjutan di suku ketiga apabila kedua-dua pasukan saling mengejar mata dalam memastikan kemenangan final siri keempat ini menjadi milik mereka!

Jaylen Brown & Jayson Tatum jadi nadi kepada kebangkitan Celtics yang ketinggalan 80-83 untuk terus harungi baki suku keempat yang cukup mengujakan!



Sesekali Pacers mendahului, sebelum senario itu berubah memihak Celtics!
Situasi yang cukup mencemaskan – namun berbaki beberapa minit sebelum tamat aksi Celtics menggunakan kudrat yang ada untuk muncul juara Conference hasil kemenangan 105 berbalas 102 sekaligus sah layak ke NBA Finals buat kali ke-23 dalam sejarah!

Peluang terbaik untuk Celtics kembali julang kejuaraan berprestij NBA yang kali terakhir diraih mereka pada 2008! Tempoh 16 tahun yang cukup matang untuk mereka tamatkan hasrat terpendam!