Juara Kejohanan Badminton Masters Malaysia yang dinobatkan malam tadi, Viktor Axelsen, dia cemburu dengan Lee Zii Jia yang menikmati sokongan penuh di Arena Axiata dalam perlawanan akhir perseorangan lelaki.

Axelsen merangkul gelaran pertamanya tahun ini selepas kemenangan 21-6, 20-22, 21-13 ke atas pemain Malaysia itu, tetapi kemenangannya datang dengan cabaran tersendiri apabila beribu-ribu rakyat Malaysia menaikkan bumbung setiap kali Lee memenangi satu mata.

“Zii Jia meletakkan saya di bawah banyak tekanan dalam perlawanan kedua. Bersama dengan ribuan peminat di sini, ia mengganggu fikiran saya dan saya pasti tidak dapat mendengar arahan jurulatih saya.

“Bukan mudah untuk bermain di depan sorakan gemuruh seluruh Malaysia. Ia adalah pengalaman yang menakjubkan untuk bermain di sini, saya berasa iri hati kepada Zii Jia dan pemain-pemain Malaysia.





"Ia adalah sokongan yang unik dan suasana yang hebat, saya tidak boleh lebih gembira dengan kemenangan saya,” kata bintang Denmarik itu di Axiata Arena.

Pemain nombor satu dunia itu turut memuji Zii Jia atas usahanya, sambil mengakui pemain Malaysia tersebut setelah mara ke final untuk beraksi dalam perlawanan ke-10 dalam tempoh 14 hari.

“Secara fizikal dia sedikit letih tetapi saya fikir dia beraksi dengan baik secara keseluruhan. Saya tidak tahu sama ada dia kembali ke tahap terbaiknya tetapi ia mengagumkan untuk dia bermain dengan baik,” tambahnya.




Penyandang juara Olimpik itu nampaknya tidak sabar-sabar untuk meneruskan prestasi cemerlangnya apabila dia menyiarkan gambarnya di gimnasium di Singapura awal pagi ini bagi membuktikan dia akan beraksi dalam acara Super 750 yang bermula pada Selasa.

Axelsen akan menentang Lakshya Sen dari India dalam pusingan pertama Terbuka Singapura.