Timbul persoalan mengapakah kem badminton negara tidak membariskan barisan terkuat pada saingan Kejohanan Badminton Asia (BATC) tempoh hari, namun lupakanlah episod duka tersebut dan terus melihat ke hadapan.

Dengan sasaran seterusnya bagi acara berpasukan sudah pasti tertumpu pada Kejohanan Piala Thomas/Uber yang akan bermula pada 28 April hingga 5 Mei, barisan pemain yang dipilih jurulatih tidak boleh lagi berada pada fasa eksperimentasi.

Jika melihat kepada barisan terbaik yang ada ketika ini, Malaysia dilihat masih goyah mengulangi kejayaan kali terakhir memenangi Piala Thomas pada 1992.

Episod manis itu masih gagal diterjemahkan biarpun pada tahun 2002 kem badminton kebangsaan tumpas di peringkat akhir kepada Indonesia 2-3.

Pada 2010, kita sekali lagi berjaya ke perlawanan akhir namun tewas kepada Jepun dengan sandaran kepada perseorangan lelaki negara, Liew Daren apabila sekali lagi dikecewakan Jepun 2-3.

Lee Zii Jia, Ng Tze Yong, Eogene Ewe, Muhammad Haikal, Choong Hon Jian, Goh Sze Fei, Izzuddin Rumsani, mampukah barisan pemain ini merangkul kembali gelaran yang berjaya dicapai pada 1992 sebelum ini?

Jurulatih dan barisan kepimpinan di dalam Persatuan Badminton Malaysia (BAM) perlu merencana strategi terutama dalam memastikan barisan terkuat mampu dikembalikan sekaligus memastikan reputasi sebagai pemangkin kepada wujudnya atlet berkelas dunia.