Pengurus England, Gareth Southgate, berharap Ivan Toney akan merebut peluang yang sudah terbentang bagi membuktikan kemampuannya apabila menentang Belgium dalam perlawanan pemanas badan menghadapi Euro 2024.

Ketiadaan Harry Kane perlu dimanfaatkan selepas Dominic Calvert-Lewin mengisi peranan itu dalam Euro terakhir sementara Callum Wilson melakukannya dalam Piala Dunia, 15 bulan lalu.

Dia perlu menterjemahkan kualiti yang lebih berbanding dengan penggempur Aston Villa, Ollie Watkins, diberi penampilan penuh dalam kemunculannya yang ke-10 sementara Toney Brentford dimasukkan sebagai pemain gantian ketika bertemu Brazil, semalam.

Mereka berdepan kebuntuan dalam kekalahan 0-1 itu dan akan mendapat peluang seterusnya apabila berhitung dengan Belgium, awal pagi Rabu ini.

Satu-satunya penampilan pemain berusia 28 tahun itu pula setakat ini adalah sebagai pemain gantian ketika bertemu Ukraine tahun lalu dan dia pastinya mahu menebus kehampaannya setelah digantung lapan bulan akibat kesalahan melibatkan pertaruhan.

Ditanya betapa sebarang peluang buat Toney, Southgate berkata: “Anda tidak boleh menyembunyikan hakikat ini. Dia sendiri menyedarinya.

“Ia akan menjadi kesebelasan pertamanya, jadi anda juga perlu ingat tentang itu.

A post shared by Ivan Toney (@ivantoney1)



“Tetapi dengan England memang begitulah situasinya, anda tidak mendapat beratus-ratus peluang.

"Saya fikir setiap pemain menyedari senario yang dihadapi.

“Tetapi dia seorang pemain yang memiliki keyakinan, dia hadir dengan prestasi yang baik bersama kelabnya.

"Tidak syak lagi dia akan diturunkan."