Justin Kluivert mempunyai 'kenangan indah' dari zamannya di Roma, tetapi percaya dia membuat keputusan yang tepat dengan meninggalkan gergasi Itali itu untuk mencari bola sepak pasukan utama.

Kluivert menyertai Bournemouth awal jendela perpindahan ini dengan harga GBP9.6 juta yang dilaporkan, menamatkan tempoh lima tahun sebagai pemain Roma.

Bagaimanapun, pemain sayap itu telah menghabiskan tiga musim terakhir secara pinjaman, masing-masing di RB Leipzig, Nice dan Valencia. Kluivert hampir menyertai Fulham sebelum beralih ke Sepanyol.

Pemain berusia 24 tahun itu menyertai Roma dari Ajax pada 2018, tetapi tidak pernah berjaya memenuhi potensinya di Serie A.

Ditanya sama ada dia kecewa dengan perpindahannya ke Roma, Kluivert memberitahu Stats Perform, "Saya datang dari Ajax sebagai seorang pemain muda, sangat muda.

“Saya datang ke persekitaran baharu yang sangat berbeza, saya datang dari Amsterdam di mana saya tinggal bersama ibu saya, adik-beradik saya dan berpindah ke bandar besar seperti Rom, [untuk bermain] dalam pasukan besar yang kini bermain Liga Juara-Juara -- itu sangat susah.

"Juga, jurulatih dan [kakitangan teknikal] yang membawa saya ke sana, mereka pergi dalam tempoh enam bulan. Jadi ada jurulatih baharu, pengarah baharu, yang mempunyai rancangan mereka sendiri, dan itu juga sesuatu yang saya tidak pernah lalui dalam tempoh saya. kerjaya bola sepak.

"Di Ajax semuanya baik di sana, semuanya bagus. Saya bermain, saya berasa baik dan kemudian, woah, anda duduk di bangku simpanan empat atau lima perlawanan, bagaimana anda pulih daripada itu?

“Itu adalah sesuatu yang perlu saya pelajari, tetapi saya mempunyai banyak kenangan indah dari Roma, dan [saya mempunyai] beberapa perlawanan yang hebat.

"Terutama pada musim kedua, saya menamatkannya dengan tujuh gol. Itu tidak buruk, tetapi hanya pada penghujung musim - ia bukan seperti yang saya harapkan [ia akan menjadi], dan saya fikir [untuk Roma] juga.

"Ia juga dalam masa coronavirus. Dan itu bukan masa yang baik untuk saya, kerana saya bermain dengan baik dan saya dipilih untuk pasukan kebangsaan [untuk Euro 2020], tetapi itu dibatalkan kerana coronavirus, dan selepas itu ia tidak begitu baik.

"Saya hanya mahu bermain. Saya suka sukan ini, jadi jika saya tidak bermain empat perlawanan berturut-turut, atau saya masuk selama 50 minit, saya tidak berpuas hati dengan itu dan saya masih muda, jadi saya mahu untuk bermain saya mahu menunjukkan kualiti saya dan itulah sebabnya saya memilih untuk dipinjamkan."