Zlatan Ibrahimovic mengakui paling meminati edisi Piala Dunia anjuran Qatar hujung tahun lalu.

Dia menyatakan perkara itu dalam sidang akhbar Sweden malam tadi apabila memberikan penarafan 10/10 ke atas semua aspek dalam Piala Dunia, malah kagum dengan kadar jenayah yang rendah dan masalah dadah di negara itu.

Penyerang Milan berusia 41 tahun itu tidak mengambil bahagian dalam pusingan akhir Qatar 2022 berikutan kegagalan Sweden untuk layak.

Tetapi dia menjadi tetamu dalam perlawanan akhir apabila dilihat bergambar bersama bintang tenis Novak Djokovic ketika hadir menyaksikan final di antara Argentina menentang Perancis.

Ditanya mengenai tanggapannya tentang kejohanan dan negara itu secara keseluruhannya, Ibrahimovic berkata: "Ia hebat. Anjuran yang hebat. Saya berada di sana selama dua hari bersama keluarga."

Dia memberikan ringkasan penilaiannya terhadap segala pengalaman yang pernah dilaluinya di sana dengan berkata: "Organisasi: 10 markah. Pengalaman: 10 markah. Perlawanan: 10 markah. Orang ramai: 10 markah. Makanan: 10 markah. Perjalanan: 10 markah. Semuanya 10 markah."








Malah, apabila menyentuh mengenai kritikan berkenaan pencabulan hak asasi manusia, Ibrahimovic tetap berpegang kepada pendirian dengan memberikan markah penuh kepada negara itu.

"10 markah," katanya.

Dalam masa sama, pemain veteran Sweden itu membuka mata ramai pihak dengan berkata: "Qatar sebagai sebuah negara, saya fikir ia adalah sistem yang berfungsi. Adakah wujudnya dadah? Tidak. Ada jenayah berlaku? Tidak. Adakah terdapat jenayah di Sweden? Ya, sangat banyak. Dadah? Ya.

"Sistem Qatar berfungsi. Sistem Sweden? Ia berfungsi tetapi jika ia berfungsi 100 peratus, saya tidak pasti."