Youri Tielemans telah mengumumkan bahawa dia akan meninggalkan Leicester.

Pemain berusia 26 tahun itu menyertai Foxes dari Monaco secara pinjaman pada 2019 sebelum menandatangani perjanjian tetap dengan kontrak empat tahun.

Tielemans menamatkan kontrak musim panas ini selepas Leicester tersingkir daripada Liga Perdana Inggeris pada hari terakhir perlawanan musim ini Ahad lalu.

Penyingkiran mereka berlaku hanya tujuh tahun selepas dinobatkan sebagai juara Liga Perdana Inggeris dan dua musim sejak memenangi Piala FA menentang Chelsea, di mana Tielemans menjaringkan gol menakjubkan untuk melakar kemenangan.

“Peminat Leicester yang dihormati, selepas empat setengah tahun istimewa dan dengan penuh kesyukuran saya mengucapkan selamat tinggal kepada kelab yang luar biasa ini,” kata pemain antarabangsa Belgium itu.

“Sejak hari pertama saya menjejakkan kaki di tanah ini, kemesraan dan semangat anda semua berjaya menawan hati saya.

“Kemenangan dan kejayaan, cinta, harapan dan juga kekalahan, kami telah berkongsi banyak detik istimewa bersama.

“Saya sentiasa berterima kasih atas sokongan anda yang tidak berbelah bahagi, terima kasih kepada Khun Top, lembaga pengarah, kakitangan, pemain dan peminat kerana telah memberikan saya dan keluarga saya sebuah rumah.

“Ini bukan ucapan selamat tinggal, tetapi perpisahan yang tulus ikhlas. Dengan kebanggaan, kasih sayang dan kesyukuran abadi, Youri Tielemans.”