Virgil van Dijk telah dilantik sebagai kapten Liverpool berikutan penghijrahan Jordan Henderson, kelab Liga Perdana Inggeris itu telah mengumumkan.

Pemain berusia 32 tahun itu, yang tiba di Anfield dari Southampton pada 2018 dan telah membuat 222 penampilan, turut melaksanakan peranan di peringkat antarabangsa untuk Belanda.

Trent Alexander-Arnold telah disahkan sebagai naib kapten selepas James Milner meninggalkan Brighton pada awal musim panas.


Henderson dan Milner telah meninggalkan pasukan sebagai sebahagian daripada rombakan bahagian tengah pasukan ketika Jurgen Klopp berusaha untuk membina semula berikutan mengakhiri saingan di tempat kelima yang mengecewakan musim lalu dalam EPL.

Ia bermakna kelab itu gagal layak ke Liga Juara-Juara buat kali pertama sejak 2016.

“Ia adalah tahun yang sangat mengecewakan tahun lalu,” kata Van Dijk kepada laman web kelab.

“Ia sebenarnya bukan musim yang teruk. Jelas sekali pada akhirnya kami tidak mencapai apa-apa yang kami harapkan untuk dicapai dan itu sangat mengecewakan.”

Daripada pemain yang menjadi sebahagian daripada skuad Klopp yang memenangi gelaran pada tahun 2020, Naby Keita dan Roberto Firmino juga telah berhijrah, manakala Alex Oxlade-Chamberlain telah dibebaskan berikutan terlalu kerap dihimpit masalah kecederaan.