Virgil van Dijk mencadangkan kemenangan Liverpool ke atas Newcastle United boleh menandakan titik perubahan dalam musim The Reds.

The Magpies tidak pernah tewas dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris di St James' Park sejak April tahun lalu -- secara kebetulan juga menentang Liverpool -- tetapi ia akhirnya berakhir semalam.

Jaringan klinikal Darwin Nunez dan penyudah jarak dekat Cody Gakpo membolehkan Liverpool mendahului 2-0 di awal permainan, dan kad merah Nick Pope kerana mengendalikan bola di luar kawasannya pada minit ke-22 seolah-olah ditakdirkan kekalahan buat Newcastle.

Skuad bimbingan Eddie Howe memberikan perlawanan yang baik dan terkena palang dua kali, tetapi Liverpool melakukan cukup untuk mengambil mata apabila mereka melengkapkan dua gol ke atas tuan rumah mereka.

Kemenangan Liverpool susulan daripada kemenangan derby Merseyside Isnin lalu ke atas Everton dan bermakna mereka hanya akan ketinggalan tiga mata di belakang pasukan tangga keempat, Newcastle jika mereka memenangi perlawanan dalam tangan hujung minggu depan.

Ditanya sama ada ia adalah keputusan penting untuk The Reds, Van Dijk memberitahu Sky Sports: "Mari kita berharap begitu.

“Saya fikir selepas kemenangan ke atas Everton, adalah penting bagi kami untuk terus maju, mencari jalan untuk menang, menunjukkan kesungguhan pasukan, terutamanya pada permulaan perlawanan.


“Kad merah mengubah sedikit permainan untuk mereka, juga untuk kami, dan kami boleh melakukan yang lebih baik.

"Tetapi untuk menang di sini...ada sebab kami adalah satu-satunya pasukan setakat ini musim ini yang telah menewaskan mereka [dalam EPL], jadi saya sangat berbangga dengan setiap pemain."